Paardentramrijtuig 1 van Statisch materieel in Nederland
Martijn Haman
Fabrikant | Koninklijke Nederlandsche Fabriek van Rijtuigen en Tramwegrijtuigen J. Boon |
---|---|
Bouwjaar | 1883/1884 |
Bedrijfswaardig | ja |
Asindeling | - |
Oorspr.eigenaars | Ginnekensche Tramweg Maatschappij |
Deze paardentram, die deel uitmaakte van een serie van vier, reed aanvankelijk tussen het Ginneken en het station in Breda. In 1903 werd de lijn doorgetrokken naar Ulvenhout. Het eindpunt was brouwerij annex café de Roskam in Ulvenhoeve. Daar werd het paard na aankomst uitgespannen en aan de andere kant van de tram geplaatst voor de terugweg naar Breda.
Inn 1992 is de wagenbak teruggevonden in de buurt van de Galderse Meren, waar deze in gebruik was als tuinhuisje/kippenhok. Op initiatief van Heemkundekring Paulus van Daesdonck en met financiële hulp van de Stichting Ginneken Annex-50 is de tram in de periode 1993-1994 gerestaureerd. Vanwege het ontbreken van het frame is de tram is mobiel gemaakt door het aanbrengen van banden.
Na restauratie heeft de tram enkele keren dienst gedaan bij bijzondere gelegenheden in het Ginneken. Vervolgens stond de tram jarenlang in de oude brandweerkazerne van Ulvenhout. Na een kleine opknapbeurt is de wagen in 2015 in de showroon van autobedrijf Van Hooijdonk in Ulvenhout geplaatst, waar deze voor een ieder zichtbaar is.
Data beheerd door:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Gerard de Graaf, email: gwdegraaf(a)hotmail.com
Marcel Buchholz, email: marcel.buchholz94(a)gmail.com
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Rogier Bennebroek, email: rogier.bennebroek(a)nmld.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.