Restauratie rijtuig Buf 501 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Naam | SHM B501 |
---|---|
Fabrikant | SHM "Replica" (Frame op basis van wagon type Kls, casco opbouw geleverd door de firma Tosec) |
Bouwjaar | 2019 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Hoorn |
Bedrijfswaardig | ja |
Max. snelheid | 80 km/h |
Oorspr.eigenaars | NS |
Een indrukwekkende verschijning met een bijzonder verhaal. Zo kun je rijtuig 501 zonder meer noemen. Conservatoren, vrijwilligers en stagiairs van de Museumstoomtram hebben vijf jaar gewerkt aan de technische ontwikkeling en bouw van dit eerste ‘Replicarijtuig’. De reconstructie is financieel mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Op 25 oktober 2019 maakte het zijn eerste rit naar Medemblik.
Reconstructie
Rijtuig 501 is een reconstructie, gebaseerd op de rijtuigen serie C228-297 van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Hun levensloop begint spectaculair: In hun eerste jaren zouden deze balkonrijtuigen zelfs als hoofdspoorrijtuig tot onder andere Parijs hebben gereden. Maar, lang duurde deze rol als ‘Thalys avant la lettre’ bepaald niet. Ze waren meer geschikt voor het vervoer op lokaalspoor- en later tramlijnen en zo waren ze vanaf het prille begin in 1887 onder andere te zien op de lokaalspoorweg Hoorn-Medemblik.
Van een ‘perfecte replica’ is geen sprake, omdat het nieuwe rijtuig iets groter is en anders van constructie. Een ‘zo nauwkeurig mogelijke interpretatie’ is een betere typering. Met name in de afwerking komt het tot in de details overeen met het oorspronkelijke rijtuig, waarbij het geheel bovendien voldoet aan de veiligheidseisen van onze tijd
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.