Topobjecten van Stichting Stoomtrein Goes Borsele
Foto: R. van Meer, Goes, 20 april 2008
Dit rijtuig zag voor het eerst het licht aan het einde van de fabriekshal in het jaar 1931 en werd gebouwd door Westwaggon (D) voor rekening van de Nederlandsche Spoorwegen (NS). De NS nam het in het materieelpark op als AB 7216, als onderdeel van de rijtuigserie AB 7201 – AB 7221. De ovale vorm van de ramen aan de einden van de zijwanden, leverde de rijtuigen de bijnaam ‘ovale ramenrijtuig’ op. De AB 7216 werd diverse malen vernummerd en ook de klasseaanduiding wijzigde: van AB 7216 werd het rijtuig achtereenvolgens A 7216 (1956), B 7196 (1958/1959), B 6169 (1961) om in januari 1970 zijn carrière in de reizigersdienst bij de NS te beëindigen. Maar die carrière was nog niet ten einde, het rijtuig ging dienst doen als onderkomen voor een schoonmaakbedrijf in Heerlen en in 1974 kreeg het nogmaals een ander nummer: 30 84 984 0 503-X. In 1979 ging het over naar de SGB en werd daar A 138. Na een grote restauratie gaat het rijtuig weer door het leven als AB 7216, en ziet het er weer uit zoals het in 1931 uit de fabriek kwam rijden.
SGB loc 4389 na de revisie in 2013. Foto: Steef Janssens
Deze locomotief begon haar carriere bij de USATC (United States Army Transportation Corps) onder het registratienummer 4389. De machine, gebouwd bij de firma Davenport in Amerika, kwam met het Amerikaanse leger na D-Day naar het europese Vaste Land, ter ondersteuning van de troepen en materieelverplaatsingen bij de bevrijding van europa. Na de bevrijding is ze via een Leegerdump, in 1947 overgenomen door de Oranje Nassaumijnen, en als ON 26 haar spoorse carriere voortgezet. Bij de mijnen werd ze ingezet bij de diverse rangeerwerkzaamheden te Heerlen. In de jaren '70 is de ON26 door de SGB overgenomen, om nogmaals haar spoorse carriere voort te gaan zetten met het trekken van museumtreinen. In 2012/2013 heeft de loc een grote revisie gekregen en is nu weer terug in dienst, hierbij is het uiterlijk zoveel mogelijk teruggebracht naar de staat zoals ze bij de USATC dienst gedaan heeft. Hierbij heeft ze een nieuwe in Nederland gefabriceerde ketel gekregen.