Topobjecten van Museum steenfabriek de Werklust, Losser (MWL)
Foto J. Keppels
De pas gerestaureerde DIEMA DS20 uit 1955, met als fabrieksnummer 1799, maakt haar eerste rit op een ijzige zaterdagmorgen in jl. november in Losser.
Het betreft de laatste locomotief welke tbv. het kleitransport op de steenfabriek de Werklust in 1989 is aangeschaft en heeft tot de sluiting in 1998 van de fabriek, haar diensten bewezen.
Het betreft de laatste locomotief welke tbv. het kleitransport op de steenfabriek de Werklust in 1989 is aangeschaft en heeft tot de sluiting in 1998 van de fabriek, haar diensten bewezen.
Deze voormalige 'war flat', die in WO II in dienst is geweest bij het Engelse leger (War Department) is een van de topobjecten van de MWL. Gebouwd in 1943 door Cravens Railway Builders, Sheffield, England Carriage & Wagon Co Ltd. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw heeft het Autotron in Rosmalen een aantal van deze rongenwagens gekocht bij smalspoorhandelaar Frateur te Boom (B) en deze door Oving van banken en een dak laten voorzien, zodat er een overdekt rijtuig voor 24 mensen ontstond. Daarbij is het rijtuig omgespoord van 600 mm naar 700 mm, waarbij de originele Hudson draaistellen/assen zijn vervangen door Oving draaistellen/assen. In Losser is de wagon teruggebouwd naar zijn oorspronkelijke bestemming als rongenwagen, maar nu voorzien van kopschotten.