Loc 6326 van Museumspoorlijn STAR
Tractievorm | Stoom |
---|---|
Fabrikant | Orenstein en Koppel, Berlin (O&K) |
Type | Zurdos |
Fabrieksnummer | 6326 |
Bouwjaar | 1913 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Stadskanaal |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | A |
Gewicht | 15 ton |
Lengte o/b | 5,850 m |
Asindeling | Bf2t |
Vermogen | 60 PK (44,1 kW) |
Max. snelheid | 35 / 35 km/h |
Tractiedetails |
Ketel: |
Oorspr.eigenaars | Antoon Jurgens te Oss, Verenigde Oliefabrieken te Zwijndrecht, Stoomtram Goes-Borssele, Stoom Stichting Nederland |
Hist. nummers | 3 |
Vuurloze stoomlocs
Op sommige fabrieksterreinen waar óf veel stoom van stationaire machines voorhanden is, óf waar brand- en explosiegevaar is, werden vuurloze locomotieven gebruikt. Door de ketel voor de helft te vullen met heet water en de andere helft te vullen met stoom, produceerde de ketel stoom zonder vuur, met een werkcapaciteit van enkele uren (afhankelijk van gevraagd vermogen).
De 6326
In 1913 werd de machine gekocht door Antoon Jurgens, magarinefabrieken te Oss, hier bleef ze tot 1928, toen werd ze verkocht aan Verenigde Oliefabrieken te Zwijndrecht en deze maakte dankbaar gebruik van haar diensten tot 1973 (beide fabrieken werden later opgekocht door Unilever). In 1975 werd de loc geschonken aan de SGB, maar deze kon niets met de machine. Daarom werd in 1978 de machine overgedragen aan (destijds) twee particulieren en ondergebracht bij de SSN.
Deze aparte kleine locomotief is diverse keren gereviseerd en heeft een nieuwe ketel gekregen, of zoals het officieel heet bij een vuurloze machine: een expansievat. Ze werd bij speciale gelegenheden onder stoom gebracht. Hoewel er in Nederland meerdere vuurloze locomotieven aanwezig zijn, is de 6326 de enige in bedrijfsvaardige toestand.
Op 3 augustus 2017 verhuisde de locomotief naar de STAR. De 6326 blijft particulier eigendom.
Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.