Loc TE-5933 van Museumspoorlijn STAR
Tractievorm | Stoom |
---|---|
Fabrikant | Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG vormals L. Schwarzkopff, Berlin (D) |
Type | BR 52 |
Fabrieksnummer | 12359 |
Bouwjaar | 1943 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Stadskanaal |
Bedrijfswaardig | nee, revisie gepland |
Gewicht | 143 ton |
Lengte o/b | 22,975 m |
Asindeling | 1'E h2 |
Vermogen | 1600 PK (1.176,0 kW) |
Max. snelheid | 80 km/h |
Oorspr.eigenaars | Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG), Sovetskie Zheleznye (SZD), Vereinigung Historische Lokomotiven, Westfälische Almetalbahn (WAB) |
Hist. nummers | 52 5933, TE-5933, 1042.418 |
De TE-5933 is een 'Kriegslok' uit de Baureihe (serie) 52, een vereenvoudigde uitvoering van de BR 50, bedoeld om in de Tweede Wereldoorlog snel en goedkoop grote aantallen locs op de baan te kunnen brengen. De loc is op 27-3-1943 door BMAG (Schwarzkopff) afgeleverd aan de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG) en kwam diezelfde maand terecht in het Bw Zdolbunow (het huidige Zdolbuniv, Oekraïene, even ten zuiden van Rivne). Daarna is over de inzet niets bekend, maar na de oorlog belandde de loc binnen de Russische invloedssferen en is in 1945 in dienst gekomen in Rusland, vallend onder het ministerie van Transport en Communicatie (MPS). In 1984 is de loc terechtgekomen bij de staatsspoorwegen (SZD) onder nummer 1042.418-2, waarna de loc tot begin jaren '90 in Bagrationovsk stond. De loc heeft -vooral in latere jaren- gediend als strategische militaire reserve, en is niet omgespoord geweest naar het Russische breedspoor.
In de zomer van 1994 is de loc door de Zwitserse 'Vereinigung Historischer Lokomotive' gekocht, en is naar het RAW Görlitz (D) gekomen voor een grote revisie (HU). Om diverse redenen is de loc nooit afgenomen en daarom in april 2000 geveild in Löbau (D), waarna de loc is overgegaan naar het Eisenbahnbetriebsgesellschaft Oberelbe (EBG), en later dat jaar is doorverkocht aan de Westfälische Almetalbahn (WAB), dat onder dezelfde eigenaar valt. Daar heeft de loc als 52 5933 enkele jaren gereden, tot eind 2002 de revisietermijn bijna verlopen was en de loc een ontsporing kreeg. Het eerste jaar (2000) reed de loc op de lijn Grevesmühlen-Klütz, de twee volgende jaren op de Almetalbahn (waar de WAB haar naam aan ontleent). Daarna is de loc terzijde gesteld, en in de zomer van 2006 aan Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal verkocht, waar de loc op 27 september 2006 is aangekomen en aansluitend in revisie is genomen.
Na revisie kon de loc op 19 mei 2007 voor de eerste keer weer worden opgestookt en kon op 15 juni 2007 een proefrit worden gemaakt. De loc werd sinds juli 2007 ingezet voor de reguliere STAR-treinen en is teruggebracht in de Russische uitvoering, waarbij ook de rode ster en het Russische nummer TE-5933 zijn teruggekeerd.
Op donderdag 27 augustus 2009 is de loc flink beschadigd geraakt bij een grote brand in de STAR-werkplaats. Het herstel van de loc kon medio oktober 2009 beginnen, daarbij werd ook een onderstelrevisie uitgevoerd. Op 8 mei 2010 maakte de loc zijn proefrit en keerde daags erna terug in de STAR-treindienst.
De loc heeft een UIC-nummer gekregen, 90 84 052 5933-8
Op 28 december 2014 reed de loc zijn laatste ritten; na acht seizoenen inzet is het tijd voor een ketelrevisie en overig groot onderhoud. Op dit moment is nog niet aan te geven wanneer de loc weer inzetbaar is.
Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.