Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 57 van Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ)

1

234
NaamBonne
TractievormStoom
FabrikantMaschinenfabrik Esslingen
TypeIndustriële variant van de BR 81
Fabrieksnummer4478
Bouwjaar1943
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsSimpelveld
Bedrijfswaardigja
Gewicht67 ton
Lengte o/b10,5 m
AsindelingDh2t
Vermogen750 PK (551,3 kW)
Max. snelheid45/45 km/h
Tractiedetails

Ketel:
- Maximale werkdruk 14 bar
- Voorzien van oververhitter
Inhoud tenders:
- Watertender: 9 m3
- Kolentender: 4 ton
Overbrenging:
- 2 Cillinders
- Stoomverdeling volgens Heusinger ( Walschaert )

Oorspr.eigenaarsGutehoffnungshütte HOAG, Eisenbahn und Hafen verkehr, Duisburg
Hist. nummersHOAG-57
EH 057
KNHS 7-57
      

Loc 57

In 1943 werd deze machine, te samen met 2 zustermachines, als fabrieks voorraad gebouwd door Machinefabrik Esslingen, na een industrie-ontwerp op basis van de Duitse Baureihe 81. In 1937 waren ook 2 van dergelijke machines gebouwd.

Om te voorkomen dat de locomotief door het terugtrekkende Duitse leger werd gevorderd, werd ze in 1944 uit het spoor getild en op haar zijkant gelegd op het fabrieksterrein. In deze tijd moet ze ook schade opgelopen hebben, een tiental inslagen van granaatscherven zijn nog steeds in het frame te zien. Na de 2de wereldoorlog werd de machine hersteld van oorlogsschade, en kreeg ze een gedeeltelijk nieuw gelaste watertender. Tot aan haar grote revisie medio jaren 1980 bij de KNHS, heeft ze met 2 verschillende water tenders rond gereden.

Ze werd verkocht aan Gutehoffnungshütte HOAG te Oberhausen en kreeg het nummer 57. Na een lange en trouwe dienst werd ze in 1970 verkocht aan Eisenbahn und Häfen te Duisburg, hier kreeg ze het nummer EH 057. Dit bedrijf verzorgt het spoor gebonden transport voor Thyssen Stahl A.G. Twee jaar later, in 1972 werd ze geschonken aan de Hoogovens en kreeg het bedrijfsnummer KNHS 7-57 tevens kreeg ze de naam 'Bonne'. in 1984 werd ze omgenummerd naar haar huidige bedrijfsnummer 57 Bonne.

Vanaf 1972 tot 1999 vormt zij de trekkracht voor de excursietreinen, daarnaast is ze bij diverse andere spoorwegmusea te gast geweest, waaronder de Stoomtram Hoorn Medemblik (o.a. in 1973 en 1995) en de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in 1998. Ook heeft ze samen met locomotief 7742 'Bello' van de SHM de Sailtreinen in 1995 gereden. In 1991 was zij te gast bij het evenement 60 jaar NVBS en stal daar samen met ruwijzermenger 13005 de show tijdens de parade.

Tussen 1982 en 1991 onderging de loc een grote revisie. Deze werd door de Centrale Werkplaats van Hoogovens uitgevoerd. Hierbij werden o.a. de watertenders en de kolentender vervangen door geheel gelaste exemplaren.

Sinds 1999 stond ze buitendienst in afwachting van grote revisie. Lange tijd is het de vraag geweest of de machine daadwerkelijk in revisie werd genomen. Nadat CSY in afgeslankte vorm de exploitatie voortzet en vanwege betere bedrijfsresultaten, is men begonnen met de revisie. Door Dampflokwerk Meiningen is inmiddels een nieuwe, geheel gelaste ketel gebouwd. Het onderstel is volledig opgemeten en besloten is om deze te wijzigen, aangezien er meer lagerslijtage is waargenomen dan gebruikelijk. De 4e as wordt vastgezet, om op deze manier het 'eenden rijgedrag' te verbeteren.

Huidige stand van zaken, m.b.t. de revisie:

eind 2006

Inmiddels is de locomotief overgebracht naar de Centrale Werkplaats Corus Transport voor onderstel en lager revisie, het frame is inmiddels helemaal kaal. De ketel is overgebracht naar Dampflokwerk Meiningen. Deze zal aan de hand van de oude ketel en fabrieks tekeningen een nieuwe ketel fabriceren. Later is het frame ook gebracht zodat de ketel op het frame pas gemaakt kon worden.

juli 2007

Op 4 juli 2007 is het frame met de nieuwe ketel in IJmuiden gearriveerd en geplaatst in de Centrale Werkplaats van Corus. Daar zal de loc op de wielen gezet worden.

Op 17 mei 2013 is de lok na vrijwel voltooide restauratie officieel in bedrijf genomen.

Medio oktober 2022 werd bekend gemaakt dat Bonne tot ten minste januari 2024 bij de Miljoenenlijn gaat rijden. Stichting ZLSM en HSIJ zijn hiervoor een bruikleenovereenkomst aangegaan omdat door de stikstofproblemen niet op het Hoogovens terrein mag worden gereden. Bonne zal in het voor- en naseizoen 2023 de treinen van ZLSM rijden tussen Simpelveld - Schin op Geul en Simpelveld - Kerkrade.

Op 17 januari 2023 is het transport van Bonne naar de Miljoenenlijn succesvol verlopen. Bij aankomst is de machine rijklaar gemaakt en zullen proefritten gaan volgen.

Data beheerd door:
Wytze Wijbenga, email: nmld_beheer_csy(a)xs4all.nl
Niels Groenendijk, email: Niels (a) ng-railways.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.