Loc 48 van Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ)
Tractievorm | Diesel-hydraulisch |
---|---|
Fabrikant | Cockerill, Seraing ( Liege ) België |
Type | CO 30 ST-FD |
Bouwjaar | 1958 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | IJmuiden |
Bedrijfswaardig | nee |
Gewicht | 41 ton |
Lengte o/b | 6,61 m |
Asindeling | B |
Vermogen | 285 PK (209,5 kW) |
Max. snelheid | 35 km/h |
Tractiedetails | Via blinde as. Motor: Cummings 285 pk |
Oorspr.eigenaars | Koninklijke Nederlandsche Hoogovens en Staalfabriek |
Hist. nummers | C 406 |
Cockerill te Seraing (nabij Luik) bouwde, op enkele hoofdlijnlocs na, enkel machines voor (zwaar) industrieel gebruik, zij was jaren lang hofleverancier voor de voormalige Koninklijke Nederlandse Hoogovens.
Deze locomotief is geleverd met normaal trek- en stootwerk. In de jaren 1970 zijn SA3 koppelingen (pneumatisch opklapbaar) voor Corus railvoertuigen aangebracht. Om deze onder te kunnen brengen zijn de grote bordessen aangebracht.
Nadat de 403 in 1982 naar de SSN uitgeleend is is de 406 in 1986 ook uitgeleend aan de SSN. In 1992 is de 406 teruggekomen. De 403 verblijft nog steeds bij de SSN. De 406 is toen opgeknapt t.b.v. de afdeling spooronderhoud. Dit is gedaan op ongeveer de zelfde manier als de reeds voor de Centrale Werkplaats opgeknapte 474.
Uit een serie van 32 stuks zijn dit naast 6 blusloco's ( 410, 411, 458, 461, 462 en 471) de laatste 2 Cockerill loco's bij Corus.
De loc wordt door CSY gebruikt voor zwaarder rangeer werk.
In 2006 is begonnen met een grote revisie van deze loc. Als eerste zijn de verlengde bufferbalken met de SA3 koppeling verwijderd.
Momenteel is de loc niet bedrijfsvaardig.
NB :
Locnummer 48 in tweede bezetting.
De eerste 48 was ex NS lok 654 (van november 1993 t/m 2002)
Data beheerd door:
Wytze Wijbenga, email: nmld_beheer_csy(a)xs4all.nl
Niels Groenendijk, email: Niels (a) ng-railways.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.