Aanhangrijtuig RET 1008 (II) van de Stichting Romeo / Tramwegstichting Rotterdam
Replica Aanhangrijtuig RET 1008 © Register Railmonumenten
Naam | Aanhangrijtuig 4 assig |
---|---|
Fabrikant | Werkspoor Utrecht |
Bouwjaar | 1931 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Rotterdam |
Bedrijfswaardig | ja |
Lengte o/b | 12,1 m |
Asindeling | 2' 2' |
Oorspr.eigenaars | RET |
Hist. nummers | RET 545, RET 2519 |
Dit aanhangrijtuig is een replica van het aanhangrijtuig RET 1008 uit de eerste serie 1001 - 1020. Het rijtuig bezit 2 draaistellen en een middeninstap. De oorspronkelijke 1008 werd gebouwd door Beijnes te Haarlem.
De eerste serie aanhangrijtuigen bestond uit de rijtuigen 1001 - 1020 en kwamen in 1929 in dienst. Zij waren 11,9 meter lang en boden plaats aan 32 zittenden en 30 staande passagiers. In 1931 werden zij verbouwd tot de motorrijtuigen 451 - 470. Kenmerkend voor deze eerste serie waren de balcondeuren omdat van begin af aan al rekening mee werd gehouden om ze om te bouwen als motorwagen. De serie 451 - 470 is in de jaren 1960 volledig gesloopt.
Om toch een beeld te geven van de eerste serie aanhangrijtuigen is gekozen voor de bouw van een replica. Hiervoor is het oude motorrijtuig 545 uit de deelserie 511 - 550, gebouwd bij Werkspoor in 1931 gebruikt. De kenmerkende eigenschap van de balcondeuren is duidelijk aanwezig
Motorrijtuig 545 werd in 1931 geleverd. In 1970 kreeg het motorrijtuig de status "Werkwagen" en werd daarbij vernummerd in 2519. In 1975 werd de werkwagen 2519 afgevoerd en werd terzijde gezet. De werkgroep Rotterdam van de Tramweg-Stichting heeft dit rijtuig omgebouwd naar het aanhangrijtuig 1008.
Het aanhangrijtuig is eigendom van de Tramweg-Stichting
Data beheerd door:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.