Open goederenwagen SM 303 van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven
Fabrikant | Onbekend, Chemnitz (D) |
---|---|
Bouwjaar | 1913 (onderstel) |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Simpelveld |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 8,84 ton |
Lengte o/b | 10 m |
Asindeling | 2 |
Max. snelheid | 65 km/h |
Oorspr.eigenaars | StaatsMijnen, DSM, Royal Haskoning DHV |
Hist. nummers | SM 303, DSM 303, DHV 303 |
Deze tweeassige open bakwagen werd waarschijnlijk na de tweede wereldoorlog opgebouwd op een in de oorlog beschadigde wagen. Het onderstel dateert uit 1913, de gelaste bovenbouw waarschijnlijk uit 1952. Wagen 303 is onberemd maar wel voorzien van een doorgaande treinleiding. De wagens werden gebruikt voor het vervoer van mijnhout dat ondergronds werd gebruikt voor stutwerkzaamheden. Na het sluiten van de Limburgse mijnen werd de wagen door DSM gebruikt voor infrawerkzaamheden op het eigen spoorwegnet. Na de overname van DSM Rail en Haven door Raillion / DB Schenker, en het verzelfstandigen van het terrein door Chemelot werd Royal Haskoning DHV de beheerder van het voormalige DSM spoorwegnet. Deze zette de 303 tot eind 2014 in voor infrawerkzaamheden.
Eind 2014 werd het besluit genomen om alle in gebruik zijnde wagens die zijn uitgerust met glijlagers af te stoten uit de actieve dienst. Uiteindelijk is een drietal wagens geschonken aan de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven.
Wagen SM 303 is over gebracht naar Simpelveld en is tijdelijk is uitgeleend aan de ZLSM.
Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.