Open goederenwagen SM 318 van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven
Fabrikant | Talbot, Aachen (D) |
---|---|
Bouwjaar | 1943 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Heerlen |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 8,32 ton |
Lengte o/b | 7 m |
Asindeling | 2 |
Max. snelheid | 65 km/h |
Oorspr.eigenaars | StaatsMijnen, DSM, Royal Haskoning DHV |
Hist. nummers | SM 318, DSM 318, DHV 318 |
Deze opvallend korte tweeassige open bakwagen werd voor de Staatsmijnen gefabriceerd bij Talbot in Aken, zowel in beremde als onberemde uitvoering. Wagen 318 is een beremd exemplaar. De wagens werden gebruikt voor het vervoer van mijnhout dat ondergronds werd gebruikt voor stutwerkzaamheden. Na het sluiten van de Limburgse mijnen werd de wagen door DSM gebruikt voor infrawerkzaamheden op het eigen spoorwegnet. Na de overname van DSM Rail en Haven door Raillion / DB Schenker en het verzelfstandigen van het terrein door Chemelot werd Royal Haskoning DHV de beheerder van het voormalige DSM spoorwegnet. Deze zette de 318 in tot eind 2014 voor infra werkzaamheden.
Eind 2014 werd het besluit genomen om alle in gebruik zijnde wagens die zijn uitgerust met glijlagers af te stoten uit de actieve dienst. Uiteindelijk is een drietal wagens geschonken aan de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven.
Wagen SM 318 staat sinds 7 april 2015 bij het Nederlands Mijn Museum te Heerlen, en is publiekelijk toegankelijk.
Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.