Topobjecten van Museumspoorlijn STAR
Loc TE 5933 (BMAG, 1943) is van oorsprong een Duitse loc Baureihe 52, gebouwd in de Tweede Wereldoorlog. De loc is na de oorlog naar Rusland gegaan en heeft daar op het normaalsporige net in het westen gereden. Daarna is de loc in de strategische militaire reserves beland, en begin jaren '90 verkocht en teruggekeerd in Duitsland. Na een revisie in de werkplaats in Görlitz (D) in 1994 is de loc in 2000 bij de EBG beland en kort daarna bij de WAB, die de loc enkele jaren inzette. Na het aflopen van de Duitse keuringen eind 2002 is de loc medio 2006 door de STAR aangekocht. Na een moeizame reis door Duitsland (warmloper) is de loc op 27 september 2006 in Stadskanaal aangekomen en aansluitend in revisie genomen.Sinds juli 2007 rijdt de loc in de STAR-dienstregeling.
De groene 204 te Wildervank, 2002. Foto: Tim Goorman
Sik 204 (Werkspoor, 1934) is de oudste museaal bewaard gebleven locomotor in Nederland, en heeft daarom een A-status gekregen in het Railregister. De Sik is sinds 1999 bij Museumspoorlijk STAR, en kreeg in de zomer van 2000 haar authentieke groene kleurstelling terug. Medio 2008 volgde, na enkele jaren terzijde te hebben gestaan, het langverwachte groot onderhoud. Sinds september 2008 is locomotor 204 weer in dienst.
Loc 19, een Deutz-loc van het type MS530C (1962), is in 2003 van de Bremer Stahlwerke overgenomen. In 2003-2004 is de loc beperkt onder handen genomen en in de rijdende dienst ingezet. Na een schilderbeurt in 2004 en aansluitend in 2004-2006 de nodige technische werkzaamheden ontstonden eind 2006 enkele problemen met de loc. Tevens waren dringend nieuwe wielbanden nodig. Tussen december 2006 en maart 2008 is de loc grondig onder handen genomen, en daarbij voorzien van nieuwe wielbanden, nieuwe huifdeuren, technisch nagekeken en waar nodig gereviseerd, en compleet geschilderd. Op 26 maart 2008 is de loc, wederom in Bundesbahn-kleurstelling en met het pseudo-DB-nummer V53 019, weer in dienst gesteld.